torsdag 4 april 2013

Heartful Mind



Det fokuseras en del på Mindfulness. Att bli uppmärksam på nuet. Att fokusera på vad som är, precis just nu i alla nu.

Mindfulness är numera ett begrepp som går hem. "Alla" sysslar med det i större eller mindre utsträckning.

Samtidigt går vi kurser, läser böcker och tränar på att vara i hjärtat. Att känna våra tankar istället för att tänka våra känslor.

Precis här, i det, undrar jag. Varför ska vi fokusera på intellektet?

Varför ska vi uppmärksamma tankarna?


Varför ska vi alls, tänka på hur vi tänker?

Jag tror mer på Heartfulness. Att känna vad jag tänker istället för att tänka vad jag känner, passar i alla fall mig bättre.

Mindful heart eller Heartful mind?

Hur vill du ha det?

Att vara Heartful, att följa sina känslor, intuitionen och att sluta tänka så förbaskat mycket. Jo, det är mer min melodi.

Heartful mind, Heartfulness, Uppmärksamma vad du känner istället för att uppmärksamma vad du tänker. Inte för att du ska tänka på vad du känner utan för att intuitionen ska leda dig istället för att du uppmärksammat koncentrerar dig på vad du tänker, eller ej.

"Tänk inte på en rosa kanin"


Nehej?


Tillåt den rosa kaninen ge dig känslor och följ känslorna som uppstår!
 
/Carola

1 kommentar:

  1. För mig har det blivit en vana att mer och mer lita till min intution(mitt hjärta?)Jag resonerar så att intutionen/hjärtat, är det som finns i mitt innersta, det som är Yvonne, medan mindfullness är intellektet, det som på ett sätt också är Yvonne, men det är också alla mina etiketter, upplevelser och den tunga ryggsäcken. Det som finns där, är kommet genom filter och är inte genuint, på samma sätt som att känna med hjärtat.
    Carola, du har funnit ett vackert sätt att förklara det på! <3
    Yvonne W

    SvaraRadera